Thursday, July 1, 2010

pengenalan : balau

balau (nama samaran) : Muzik adalah seni, seni perlu dijiwai baru sampai kepada diri bila sampai pada diri barulah sampai pada setiap jiwa yang dirai.teringat “balau” sewaktu bersama “Rabbani crew” seketika dahulu, pesan arwah ustaz Asri Ibrahim (vokalis rabbani) katanya ;


“Walaupun kita ni orang muzik, walaupun muzik itu cenderung seseorang itu untuk melupai Allah s.w.t, tapi kita kene bawak muzik sampai semua mereka itu takut kepada Allah s.w.t, hati kene ikhlas kene jujur jadikan ini adalah sebagai medium “dakwah”, bila dakwah jelas,hati dan niat ikhlas dia akan jadi “ibadah’,”


bagi balau jangan sampai lalai atau leka, bila lalai dan leka syaitan pasti bersama dan kerana itulah muzik menjadi haram fungsinya.Terpulang la pada kita bagaimana nak “digayakan” seni itu, pilih la sendiri kekiri atau kekanan janganlah diubah sesuatu yang telah sempurna sifatnya pasti cacat jadinya. Jiwa. Manusia adalah makluk yang dibekalkan oleh Allah SWT dengan perasaan, tabiat dan kecenderungan semulajadi yang sudah menjadi fitrah kejadian manusia.. Jiwa dan perasaan manusia perlu disahut kehendak kehendaknya sebagaimana manusia memberikan hak-hak tertentu kepada akal dan tubuh badannya. Apabila jiwa dan batin ditekan atau tidak disahut kecenderungannya, ia akan cepat memberontak menyebabkan kehidupan tidak tenteram.


Anda kenal “steve thornton” atau nama islamnya hassan thornton,percussionist yang terkenal dipersadanya, pernah menyumbang bunyi didalam album "carlos santana” dan ramai lagi artis antarabangsa mendapatkan khidmat beliau, kumpulan nasyid Raihan juga tidak ketinggalan, dan akhirnya beliau telah memeluk islam dan berkahwin dengan rakyat negara ini, cerita beliau kepada balau salah satu faktornya adalah kerana muzik, wahhh…besar juga peranan muzik ini didalam kerja dakwah ni.


So, "1 wasilah" kene fikirkan darimana nak kemana dan bagaimana…..


“ Seni itu yang dicipta, bakat itu kurnia, satukan keduanya pasti takan berduka “ - BALAU

No comments:

Post a Comment